NIEUWS & ACTIVITEITEN
OKTOBER
2023
YAA activiteiten
DONDERDAG 12 OKTOBER 2023
UITREIKING YAA-AWARD
HET CONSERVATORIUM VAN AMSTERDAM
OOSTERDOKSKADE 151
15.00 - 16.00 Rondleiding
16.00 - 16.30 Inloop (Mezzo)
16.30 - 18.00 Presentaties en Uitreiking (Sweelinckzaal)
18.00 - 19.15 Borrel en bites (Mezzo)
Dagvoorzitter: Noraly Beyer
Programma:
Info over de winnaars: Website YAA
De bijeenkomst is gratis.
AANMELDEN
DE AWARDWINNAARS 2022 PRESENTEREN ZICH
ALEX OLLOMAN
EEN BALLADE MET EEN ORKAAN VAN GELUID
Alex is voorgedragen door Harry Heijink van de Rietveld Academie.
Alex zoekt naar verschillende manieren om
spoken word een plek te geven in zijn muziek. Hij is geïnspireerd door epische ballades en troubadourpoëzie. Afgelopen vrijdag deed hij mee met een
spoken word performance bij de Perdu Poetry Foundation.Met zelf-geknutselde contact mics, her en der geplaatst in de piano mechaniek, en loop-pedalen transformeerde hij de piano in een drummachine, waarmee hij de rauwe live poëzie en dans van Billy Morgan (SNDO) begeleidde.
Alex heeft net te horen gekregen dat hij met
An Endless Hour een van de semi-finalisten van het Goodmesh Concours 2023 is geworden. Daarmee heeft hij de kans om in November te gaan optreden in het Concertgebouw. Het thema ‘Volle Maan’ sprak hem aan. Daarvoor maakte hij een ballade: een raamvertelling over kinderen uit de oude stad Yagrith, die er na de oorlog terugkeren. Ze merken dat de priesters niet meer op hout kloppen om op te roepen tot gebed, dat er een eind is gekomen aan een tijdperk. Het lied gaat ook over onze tijd, waarin grote veranderingen plaats vinden en het spirituele weer een nieuwe plek krijgt, als in de zoveelste kringloop van de tijd.
Meer info over An Endless Hour.
Alex zingt en wordt begeleid door een strijkerstrio, met af en toe een orkaan van geluid van metalen platen, die geactiveerd worden door een elektrische cello en transducers. Ook het geluid van passerende goederentreinen speelt een rol in de compositie. Naomi Collier Broms (Toneel Academie Maastricht) verzorgt de licht scenografie.
ELIZABETE BEATA RUDZINSKA
AN EVENING OF TODAY
Elizabete is voorgedragen door Wim Henderickx van het Conservatorium van Amsterdam.
Elizabete is componist en all round kunstenaar. Zij beperkt zich niet tot het maken van louter partituren. “Ik werk aan een nieuw stuk voor 'An Evening of Today, een showcase van jonge componisten, gepland op 15 februari ‘24 in het Muziekgebouw aan 't IJ. Dit concert zal in totaal vier composities bevatten, waaronder een groot stuk van mijzelf. Het wordt muziektheater waarin geluidsinstallaties en theatrale elementen zijn verwerkt. Het is een project dat heel diep aansluit bij mijn artistieke visie. Ik wil graag alle YAA-leden hartelijk uitnodigen om op 15 februari te komen, vooral omdat een deel van de YAA Award mij helpt om deze compositie te realiseren.
Daarnaast werk ik ook ijverig aan mijn laatste mastercomposities. Eén van deze stukken is bestemd voor orgel en zal in mei in het Orgelpark worden uitgevoerd. Daarnaast ben ik actief op zoek naar een geschikte locatie voor een nieuwe muziektheatervoorstelling van mij.”
PRIS ROOS
PORTRETTEN MET VERHALEN
Cas Bool van Framer Framed heeft Pris voorgedragen.
Het werk van Pris draait om portretten en is gericht op verhalen. Dat verhaal kan gemaakt worden in de vorm van een schilderij op canvas of karton, maar het kan ook een installatie zijn. Onlangs heeft ze een installatie van huiselijke familieportretten gemaakt op karton voor de tentoonstelling Bij Brian thuis in WGKunst.
Van 14 oktober – januari 2024 heeft ze een solo tentoonstelling in Tent Rotterdam. Daarover vertelt ze meer tijdens de awarduitreiking.
NEDDA SOU
DANS EN MUZIEK ALS INSTRUMENT VOOR VERBINDING
Nedda Sou is voorgedragen door Marco Gerris van SH Dance Collective
De tour met dansvoorstelling Searching fot the ISM, die Nedda maakte onder de vlag ISH talent, is afgerond. Ze verkent nog mogelijkheden voor een reprise. Ondertussen is ze volop bezig met haar eigen ontwikkeling. In dat proces van onderzoek naar haar eigen roots - Nedda is van Marokkaanse komaf – is ze gefascineerd door het verschil in nachtleven van Marokko en Nederland. Nedda: “Tijdens Covid besefte ik dat ik in Nederland nauwelijks steden kende. Ik kon in die periode niet reizen, dus verdiepte ik me meer in het verkennen van Nederland. Hierdoor werd het zaadje geplant om het zelfde te doen in Marokko. Nu kan ik met een deel van de YAA award een reis naar Marokko bekostigen.
Daar is de nacht scene anders, genuanceerder, je vindt er traditionele muziekstijlen naast hiphop en elektronische muziek. Ik wil in Marokko niet de toeristische clubs bezoeken, maar subculturen vinden waar dans en muziek een instrument voor verbinding en community vorming zijn. Afhankelijk van land en maatschappelijk klimaat zal de saamhorigheid van de nacht scene andere nuances kennen. Dat ga ik onderzoeken. Ik houd van reizen, nieuwe plekken ontdekken, dat vormt letterlijk de kern van mijn dans.
Ik ben Marokkaanse maar ik ben in Nederland geboren. Hier in Nederland ken ik de scene. In Marokko wil ik eerst naar de plaats waar mijn ouders zijn geboren, dan hun ervaring leggen naast mijn eigen ervaring en interesses, en vervolgens uitzoeken hoe de jeugd daar zich beweegt in het nachtleven. Vanuit die inspiratie wil ik mijn nieuwe voorstelling maken.”
Maxine is voorgedragen door Ton Helmer, dramaturg en programmamaker van Theater Bellevue.
Haar stuk Vecht, een monoloog die ze schreef bij Likeminds over het toeslagenschandaal, liet een verpletterende indruk achter. Ze maakte met haar theatertekst institutioneel racisme persoonlijk en invoelbaar. Vecht is dit najaar nog op diverse locaties te zien.
Maxine noemt zich schrijver met een activistische pen. In ontmoetingen met pijn en ongemak ziet zij steeds ook het verlangen naar vreugde. Dat merk je kijkend naar Vecht, maar ook in haar nieuwe werk laat ze die lijn niet los.
Ze is momenteel bezig met vier nieuwe toneelteksten. Eén daarvan heeft als werktitel ROOF en gaat over koloniale roofkunst en een curator die dit werk uit het depot haalt om tentoon te stellen. Zo raakt de curator via kunst in contact met haar eigen verleden. Wat verandert deze ontmoeting aan de relatie van de curator met zichzelf en haar afkomst, het museum als instituut en het begrip roofkunst?
De voorstelling is in juni 2024 te zien als lunchvoorstelling in theater Bellevue.
kalender
Hier kunt u zien hoe jonge kunstenaars die de afgelopen jaren door YAA zijn gesteund, hun artistieke weg vervolgen.
Remla
Denden Karadeniz - YAA Award 2020
15 en 16 september: 20.30
de Meervaart
Dansers Redouan Ait Chitt en Denden Karadeniz gaan een unieke samenwerking aan met het Amsterdams Andalusisch Orkest (AAO).
Speellijst
Vecht
Maxine Palit de Jongh - YAA-Award 2021
14, 15 en 16 september: 20.30
Theater Likeminds
Theatermonoloog over de toeslagenaffaire. Maxine is samen met Nadia Amin (toneel) en Zephyr Brüggen (regie) genomineerd voor de BNG Bank Theaterprijs voor jong theatertalent. De voorstelling maakt onderdeel uit van het Nederlands Theater Festival.
Voorstellingen Vecht
Festival This is not a Circus
30 november t/m 3 december 2023
Theater Bellevue te Amsterdam
Festival This is not a Circus
Bij Brian Thuis
met werk van Pris Roos - YAA Award 2021
9 september: 17.00 - 19.00 Opening
9 september t.m. 3 november 13.00 - 17.00 Tentoonstelling
WG Kunst
Opening tentoonstelling in het kader van de Kinderboekenweek
WG Kunst Bij Brian Thuis
INSCHRIJVEN
Nieuwsbrief
Fijn dat u zich wil opgeven
voor de YAA Nieuwsbrief.
Hiervoor hebben we
de volgende gegevens nodig:
Hartelijk dank voor het inschrijven op onze nieuwsbrief.
Foutmelding
Foto's website: Hermien Buyse
of van de awardwinnaars
T +31 6 51593826
E info@youngartsupportamsterdam.nl
B
NL98 INGB 0006 4945 40
KvK 56380356
RSIN fiscaal nummer ANBI: 852098388