NIEUWS & ACTIVITEITEN
DECEMBER
2021
YAA activiteiten
22 januari 2022
Dansvoorstelling Between Us
Bijlmer Parktheater
3 februari 2022
Lunchtheater
Theater Bellevue
ACTUEEL NIEUWS
Naast onze vertrouwde YAA award introduceert YAA de Jonge Makers prijs voor talentvolle theatermakers. Het Zadelhoff Cultuur Fonds ondersteunt dit initiatief financieel voor vier jaar. In 2022 beginnen we met een pilot bij twee theaters: het Bijlmerpark Theater (BPT) en Podium Mozaïek. Meer over dit initiatief in dit interview met Carolien Gehrels in haar functie als bestuurslid van het fonds dat dit alles mogelijk maakt.
Je noemt Amsterdam een dorp, hoe werd jij bij dit fonds betrokken?
Waarom werd onze aanvraag voor vier jaar positief beoordeeld?
Als YAA willen we hiermee diversiteit stimuleren. Was dat nog een overweging bij jullie?
SARAH Huygens Jawla
Prijs voor eerste Jonge Maker
Op 22 januari organiseert YAA een Meet en Greet in het Bijlmer Parktheater met choreografe Sarah Huygens Jawla. Haar voorstelling Between Us ging in première tijdens afgelopen Julidans en viel op. De voorstelling zit dicht op de huid. Persoonlijke verhalen van de performers vormen het uitgangspunt. We benutten op 22 januari de laatste kans om de voorstelling van deze Jonge Maker te bekijken. Wij spraken met haar over haar dromen, ontwikkeling en over wat het inhoudt om een Jonge Maker te zijn.
YAA heeft een nieuwe prijs ingesteld, jij bent de eerste die deze YAA Jonge Makers prijs ontvangt. Laten we daarom beginnen met kennismaken. Wie is Sarah Huygens Jawla?
Jij ziet nu een zwarte vrouw van 31 jaar die Nederlands spreekt. Maar ik ben opgegroeid bij mijn witte moeder. Ik ben niet zwart en niet wit en toch plaatsen mensen mij in een hokje en dat is confronterend. Nog nooit had ik mijn Gambiaanse familie ontmoet tot ik ze opgezocht heb. Suwocono betekent ‘thuis’ in het Gambiaans, en door de warme ontvangst door mijn familie ben ik letterlijk ‘thuis’gekomen. Het is een rijkdom dat deze familie achter mij staat. Ik kreeg door deze reis ook meer oog voor structuren. Zo werd ik in Gambia gezien als een half witte rijke vrouw. Ik ben dus opgegroeid met twee identiteiten als zwarte vrouw in een witte westerse wereld. Maar als je vraagt hoe ik mezelf zie? Dan zeg ik een Woman in Love.
Women in Love? Dat is toch de titel van het stuk dat jij maakte met steun van Bijlmer Parktheater?
Een jaar werkte ik aan Women in Love. Dat draait om het samenzijn van vier donkere vrouwen op het podium. Liefde voor jezelf en liefde voor elkaar. Mensen vinden iets van jou maar wat vind je er zelf van? Het gaat over de liefde voor jezelf terug vinden. Persoonlijke verhalen van de performers vormen de basis van waaruit ik werk. Daardoor ontstaat er een dunne lijn tussen theater en realiteit.
Het woord verbinden loopt als rode draad door ons gesprek. Kun je een voorbeeld geven hoe jij dat in je werk vorm geeft.
Ik ben in het kader van Future Me, een danstheater festival, naar Kenia geweest. Ik wilde de dialoog starten met groepen die elkaar normaal niet ontmoeten. In drie maanden heb ik via crowdfunding het benodigde geld bij elkaar gebracht om daar een festival te organiseren voor en door jongeren.
Met lokale artiesten , dansers en acteurs brachten we jongeren uit de sloppenwijk samen met jongeren van een privé school. Ze volgden samen de lessen, repeteerden in hun schooluniformen waardoor je letterlijk het verschil niet zag. Zij waren helemaal niet bezig met status. Ze zijn eerlijk in het moment. In de pauze werd er gevoetbald. Een jongen zei: ik heb nog nooit op zo’n mooi voetbalveld gespeeld. Ik wilde deze jongeren het perspectief geven dat er meer mogelijk is.
Je bent geselecteerd voor de Nieuwe Makers regeling van het Fonds voor de Podiumkunsten. Een kans om in twee jaar tijd jezelf te ontwikkelen als opkomend theatermaakster.
Ja het is een zware procedure om geselecteerd te worden. Per jaar krijgen slechts vijftien personen uit heel Nederland deze kans. Ik schreef een projectvoorstel voor mijn persoonlijke, vakmatige en zakelijke ontwikkeling. Dat plan moet je verdedigen voor een commissie. Nu na een jaar vind ik het een hele uitdaging om de eigenaar te blijven van mijn artistieke ontwikkelingsproces. Wel plannen maar tegelijkertijd voorkomen dat je in een keurslijf terecht komt. Onder begeleiding van professionals werk ik aan verrassende voorstellingen. Between Us, waar jullie naar gaan kijken, was de eerste voorstelling.
Een belangrijk onderdeel is mijn persoonlijke ontwikkeling, de drive van waaruit ik wil werken. Mijn favoriete leerstijl is werken vanuit een emotionele binding. Pas in tweede instantie wil ik me in theorie verdiepen.
Je tipte elementen van je persoonlijke ontwikkeling aan. Heb je ook plannen voor je vakmatige ontwikkeling?
Ik kom net terug van een opleiding aan L’ Ecole des Sables in Senegal. Germaine Acogny, de oprichtster, heeft een unieke fusion techniek ontwikkeld. Zelf danste zij in Parijs, Brussel en New York. Zij mixt balletstijlen met traditionele Afrikaanse dans.
In haar dansschool wordt door dansers uit de hele wereld en uit Afrika op heel hoog niveau gedanst. Meer dan 700 dansers uit Afrikaanse - en Westerse landen zijn daar sinds 1998 opgeleid.
Welke toekomst droom je voor jezelf?
Nederland is weliswaar een multiculturele samenleving maar van mensen van kleur wordt verwacht dat zij zich conformeren aan de Nederlandse ‘standaard’. Een steeds grotere en zichtbaardere groep past niet in dat enkele hokje of je nu zwart bent of queer. Iedereen die ‘anders’ is wordt geconfronteerd met identiteitsvragen.
Daarom wil ik een platform bieden aan groepen en community’s, ze representeren, ze een stem geven en verhalen zichtbaar maken. Ik wil publiek bewust maken van de betekenis die achtergrond en identiteit heeft in een gemengde samenleving als de Nederlandse. Daarom ben ik op deze planeet.
Queer is een begrip dat sterk leeft bij jouw generatie, meer dan bij mijn leeftijdsgenoten. Wat zie jij als essentie?
Queer is een paraplubegrip en staat eigenlijk voor alles wat tegen de norm in gaat. De heteronorm is vaak dominant. Zo’n overkoepelende term heeft als voordeel dat het breder en dus minder expliciet is. Geen indelingen in hokjes. Ik hoop een nieuw vocabulaire te kunnen ontwikkelen. En dat mijn voorstellingen er in slagen om in de komende decennia daar de juiste woorden aan geven. Hier was tot nu toe geen aandacht voor.
Wat gaan we beleven tijdens jouw voorstelling Between Us?
Met deze voorstelling, beleef je met de dansers een reis door intimiteit en door de fases die intimiteit kent. We leven in een hyperindividualistische maatschappij. Weten we nog wel hoe we intiem kunnen zijn? Hoe we ons echt verbinden met elkaar?
Het draait om de intimiteit tussen zes vrouwenlichamen van krachtige wezens die ook schoonheid laten zien op het podium. Meestal zien we mannen en vrouwen dansen. Maar nu zijn het vrouwenlichamen die in beeld staan. Als choreografe wil ik de dialoog starten over intimiteit tussen vrouwelijke lichamen en taboes doorbreken of aankaarten.
Al kijkend zie je tijdens de performance de connectie die zij maken en het oprechte ontmoeten. Zo word je als publiek verleid om jouw reis te maken door de intimiteit waar jij zelf in je leven mee bezig bent.
Josine groen over YAA housing
Op de foto staan de artiesten van Familiar Faces.
Zij kregen housing bij YAA.
Dit jaar hebben 19 YAA-supporters een kamer of etage beschikbaar gesteld aan jonge internationale kunstenaars die door Amsterdamse kunstinstellingen naar Nederland worden gehaald. Door Suzy Blok van Dansmakers is deze service bedacht. Van dit aanbod wordt dankbaar gebruik gemaakt. In 2021 zijn aanvragen gedaan voor 336 overnachtingen. Op het laatste moment echter zijn 37 overnachtingen wegens corona maatregelen niet doorgegaan.Housing is Een kwestie van vertrouwen vertelt Josine Groen. Het leidde tot een vriendschap maar ook een keer tot irritatie.
Josine Groen doet al lang mee als housing partner: “Sinds de oprichting van YAA, zijn we lid. De eerste vijf jaar als donateur, maar al gauw belandden we in de kaartenbak voor housing. We worden vaak gekoppeld aan Dansmakers. Dansmakers is dit jaar samengegaan met ICK.
Meestal komen de jonge dansers twee dagen; ze geven hier een voorstelling of doen mee aan een cursus. Een gast, een Tsjechische vrouw, komt elk jaar weer en blijft dan drie dagen tot een week. Zij contracteert aankomend talent voor voorstellingen in Praag en bouwt hier verder aan haar netwerk.
Het is toeval dat we juist dansers logies geven, en geen mensen uit andere disciplines zoals theater of muziek. Productiehuis ICK biedt een opleiding en organiseert activiteiten voor internationale talenten, voor wie zij regelmatig bij ons aankloppen. Ook voor het festival Julidans halen zij internationale dansers naar Nederland. Soms zien we de voorstellingen waar onze logees aan deelnemen, maar lang niet altijd.
We bieden twee kamers plus douche. Je kunt er alleen koffie of thee zetten. Ontbijt kan, maar meestal wil men dat niet. In het begin zijn de logees heel bescheiden - ze zijn meestal weinig in huis vanwege een druk programma – maar soms drinken we ’s avonds samen een glaasje wijn.
We hebben een groot huis waarin we vier kinderen hebben grootgebracht. Nu is er een etage over. Door corona werden er dit jaar weinig overnachtingen geboekt, gemiddeld is dat per jaar 3x twee dagen. Zelf zijn we 10 à 12 weken per jaar in het buitenland, maar als we er zijn doen we altijd mee.
We hebben goede ervaringen met YAA housing. De Tsjechische dame is een soort vriendin geworden, ze komt nu jaarlijks buiten YAA om. We hebben slechts één minder prettige ervaring gehad. Een danser kwam tijdens de ramadan, hij moest vasten. Hij liet onze fiets ergens in de stad staan. Die konden we later zelf gaan ophalen.
Ik neem aan dat de YAA partners hun internationale gasten zelf ook niet goed kennen, ze komen immers tijdelijk hier. Alles is een kwestie van vertrouwen; ze krijgen van ons de huissleutel en een fiets te leen.
De laatste housing dagen waren voor deelnemers aan TENT. Dat waren allemaal Nederlanders. Ze kwamen bij ons voor slechts één nacht, dat vind ik eigenlijk te veel werk. ”
YAA MEDEDELINGEN
Zina is een achtdelige feelgood serie over vijf vriendinnen van Marokkaans Nederlandse afkomst, die het niet altijd met elkaar eens zijn, maar wel altijd voor elkaar klaar staan.
Inspirerend voor alle pubers van Marokkaans Nederlandse afkomst. Elke dinsdagavond om 10 over 9 op NPO-3. Gemiste afleveringen kunt u terugkijken op NPO Plus.
Voor DAS Graduate School verzorgd YAA veel nachten housing. Als dank hiervoor nodigde op 3 december j.l artistiek leider Jeroen Fabius de YAA vrienden uit die housing aanboden aan zijn studenten. Bijgevoegd de nieuwsbrief van DAS waarin zij YAA bedanken.
INSCHRIJVEN
Nieuwsbrief
Hartelijk dank voor het inschrijven op onze nieuwsbrief.
Foutmelding
Foto's website: Hermien Buyse
of van de awardwinnaars
T +31 6 51593826
E info@youngartsupportamsterdam.nl
B
NL98 INGB 0006 4945 40
KvK 56380356
RSIN fiscaal nummer ANBI: 852098388